وبلاگ زکسل
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند
موتورهای جستجو با خزیدن میلیاردها صفحه با استفاده از خزنده های وب کار می کنند. همچنین به عنوان عنکبوت یا ربات شناخته می شود، خزنده ها در وب حرکت می کنند و پیوندها را برای یافتن صفحات جدید دنبال می کنند.
موتورهای جستجو با خزیدن میلیاردها صفحه با استفاده از خزنده های وب کار می کنند. همچنین به عنوان عنکبوت یا ربات شناخته می شود، خزنده ها در وب حرکت می کنند و پیوندها را برای یافتن صفحات جدید دنبال می کنند. سپس این صفحات به فهرستی اضافه می شوند که موتورهای جستجو نتایج را از آن استخراج می کنند.
درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو پیش نیاز آموزش سئو است. از این گذشته، بهینه سازی زمانی سخت است که ندانید چگونه کار می کند.
با ما در این مقاله همراه باشید تا با عملکرد موتورهای جستجو آشنا شوید.
بیایید با بررسی اینکه موتورهای جستجو چیستند، چرا وجود دارند و چگونه کسب درآمد می کنند، شروع کنیم.
موتورهای جستجو چیستند؟
موتورهای جستجو پایگاه داده های قابل جستجوی محتوای وب هستند. آنها از دو بخش اصلی تشکیل شده اند:
-
سرچ ایندکس یا فهرست جستجو: یک کتابخانه دیجیتال اطلاعات در مورد صفحات وب
-
الگوریتم های جستجو: برنامه های کامپیوتری که وظیفه تطبیق نتایج از سرچ ایندکس یا فهرست جستجو را داردند.
هدف موتورهای جستجو چیست؟
هدف هر موتور جستجو ارائه بهترین و مرتبط ترین نتایج برای کاربران است. این تا حدودی نحوه به دست آوردن سهم بازار است.
موتورهای جستجو چگونه کسب درآمد می کنند؟
موتورهای جستجو دو نوع نتایج جستجو دارند:
-
نتایج ارگانیک از فهرست جستجو: نیازی به پرداخت توسط کاربران نیست.
-
نتایج پرداخت شده از آگهی دهندگان: کاربران بابت قرارگرفتن در نتایج جستجو ملزم به پرداخت هزینه آگهی هستند.
هر بار که شخصی روی یک نتیجه جستجوی پولی کلیک می کند، تبلیغ کننده به موتور جستجو پول می پردازد. این به عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می شود و به همین دلیل به عنوان بخشی از سهم بازار، اهمیت دارد. کاربران بیشتر به معنی کلیک بیشتر و پرداخت هزینه بیشتر است که بررسی به صرفه بودن این نوع نتایج برای کسب و کار مدنظر اهمیت دارد.
ما در زکسل باتوجه به نیاز کسب و کار شما بهترین روش را انتخاب می کنیم. کسب و کار شما را بررسی و درصورتی که نیاز به تبلیغات کلیکی توسط موتورهای جستجو بود به شما پیشنهاد می دهیم.
نکته مهم: هر موتور جستجو الگوریتم های خاص خودش را برای فهرست گذاری دارد و باید از این الگوریتم ها اطلاعات کسب نمایید. ضمن اینکه این الگوریتم ها بروزرسانی می گردند و بررسی آخرین تغییرات اهمیت بالایی دارد.
بیایید جزییات را دقیق تر بررسی کنیم
لینک ها - URLs
اساس کار تشخیص لینک های هر سایت هست. اما چگونه این لینک ها توسط موتورهای جستجو شناخته می شوند؟
-
از بک لینک ها: گوگل دارای فهرستی از صدها میلیارد صفحه وب است. اگر شخصی به صفحه جدیدی از یک صفحه شناخته شده پیوند دهد، Google می تواند آن را از آنجا پیدا کند.
-
از طریق نقشه سایت: نقشههای سایت به Google میگویند کدام صفحات و فایلهایی که فکر میکنید در سایت شما مهم هستند.
-
از ارسال های URL ها: گوگل به صاحبان سایت اجازه می دهد تا درخواست خزیدن URL های فردی در کنسول جستجوی گوگل را داشته باشند.
خزیدن - Crawling
کرول کردن یا خزیدن توسط یک بات نرم افزاری انجام می شود به این صورت که لینک ها و فایل ها را شناسایی می کند. ربات گوگل
پردازش و رندر گوگل چگونه است
پردازش جایی است که Google برای درک و استخراج اطلاعات کلیدی از صفحات خزیده کار می کند. برای انجام این کار، باید صفحه را رندر کند، جایی که کد صفحه را اجرا می کند تا بفهمد چگونه برای کاربران به نظر می رسد.
هیچ کس خارج از گوگل همه جزئیات این فرآیند را نمی داند. اما مهم نیست. تنها چیزی که واقعاً باید بدانیم این است که بدانیم لینک ها استخراج شوند و محتواها شناساسایی شوند. در حقیقت مهم ترین عامل ایندکس شدن لینک ها در گوگل است.
ایندکس شدن در گوگل
ابتدا گوگل صفحات را بررسی می کند و در صورت نداشتن مشکلی در فهرست خود ایندکس می کند.
فهرست جستجو همان چیزی است که هنگام استفاده از موتور جستجو ، جستجو می کنید. به همین دلیل است که ایندکس شدن در موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ بسیار مهم است. کاربران نمی توانند شما را پیدا کنند مگر اینکه در فهرست ایندکس قرار داشته باشید.
جالب اینجاست که گوگل 91.43 درصد از بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. می تواند ترافیک بیشتری را نسبت به سایر موتورهای جستجو برای شما ارسال کند، زیرا بیشتر مردم از آن استفاده می کنند. در نتیجه سرمایه گذاری بر روی این موتور جستجو ارزش بیشتری دارد هر چند که بر اساس نظر تیم زکسل از هیچ راه جذبی نباید غافل شد.
تا اینجای کار در خصوص خزیدن یا کرول کردن و همینطور نحوه ایندکس شدن صحبت کردیم اما اصل قضیه بعد از ایندکس شدن هست. جایی که قراره گوگل لینک های ایندکس شده را رتبه بندی کند. گوگل این کار را با الگوریتم خود انجام می دهد که این الگوریتم گوگل به مرور به روزرسانی می شود و آگاهی از الگوریتم گوگل بسیار مهم است.
الگوریتم گوگل چگونه کار می کند؟
الگوریتمهای جستجو فرمولهایی هستند که نتایج مرتبط را از فهرست ایندکس مطابقت داده و رتبهبندی میکنند. گوگل از فاکتورهای زیادی در الگوریتم های خود استفاده می کند. اطلاع از این فاکتورها نتیجه مثبتی در سئو سایت شما دارد. می توانید مقاله مرتبط با مبانی سئو را در این خصوص مطالعه کنید.
عوامل کلیدی رتبه بندی گوگل
هیچ کس همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل را نمی داند زیرا گوگل آنها را فاش نکرده است. اما با توجه به تجربه ها و مقالاتی که گوگل ارائه کرده است، چند مورد کلیدی را می دانیم. بیایید به چند مورد از آنها نگاه کنیم.
بک لینک ها
بک لینک ها پیوندهایی از یک صفحه در یک وب سایت به وب سایت دیگر هستند. آنها یکی از قوی ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل هستند. احتمالاً به همین دلیل است که در مطالعه بیش از یک میلیارد صفحه، همبستگی قوی بین دامنه های پیوند و ترافیک ارگانیک مشاهده کردیم. اما همانقدر که این بک لینک ها می توانند مفید باشند، به همان اندازه هم می توانند خطرناک باشند. استفاده نامناسب از بک لینک ها باعث اسپم شدن سایت شما می شود و سایتی که در لیست سیاه گوگل قرار بگیرد ، رتبه خود را در ایندکس صفحات گوگل از دست می دهد. نکته دیگه اینکه اگرچه همه چیز به کمیت مربوط نمی شود. کیفیت هم مهمه ، صفحاتی که تعداد کمی بک لینک با کیفیت بالا دارند، اغلب از صفحاتی که بک لینک های با کیفیت پایین زیادی دارند، بالاتر هستند.
محتوای مرتبط
محتوای مرتبط سودمند یک نتیجه مناسب برای جستجوگر است. گوگل راه های زیادی برای تعیین این موضوع دارد. در ابتدایی ترین سطح، به دنبال صفحاتی می گردد که حاوی کلمات کلیدی مشابهی هستند که عبارت جستجو هستند. همچنین به دادههای تعامل نگاه میکند تا ببیند آیا دیگران نتیجه را مفید میدانند یا خیر. نوع محتوایی که می سازید، بسیار اهمیت دارد. سعی کنید از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده نکنید. سعی کنید محتوای منحصر به فرد را به دور از هرگونه کپی بسازید.
جدید بودن محتوا
جدید بودن محتوا از نظر نوع محتوا ، بسیار اهمیت دارد. اینکه محتوایی که تولید میکنید ، محتوای جدیدی باشه به قرار گرفتن در رتبه بالا کمک بسیار زیادی می کند. پس مهم است که زودتر از بقیه رقبا شروع به تولید محتوا کنید.
بهینه بودن سرعت صفحات سایت
سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی در دسکتاپ و موبایل است. اما بیشتر یک عامل رتبه بندی منفی است تا مثبت. این به این دلیل است که به جای تأثیر مثبت بر صفحات پرسرعت، روی کندترین صفحات تأثیر منفی می گذارد. پس خیلی مهمه که امتیاز منفی نگیرید تا از رتبه ای که دارید، نزول نکنید .
موبایل فرندلی بودن سایت
از زمانی که گوگل در سال 2019 به ایندکس کردن صفحات براساس موبایل فرندلی روی آورد، سازگاری با موبایل یک عامل رتبهبندی در موبایل و دسکتاپ بوده است.
گوگل نتایج جستجو را برای هر کاربر تنظیم می کند. برای انجام این کار از اطلاعاتی مانند مکان، زبان و سابقه جستجوی شما استفاده می کند. بیایید نگاهی دقیق تر به این موارد بیندازیم.
اهمیت مکان در جستجوی گوگل
گوگل از موقعیت مکانی شما برای شخصی سازی نتایج برای جستجوهایی با هدف محلی استفاده می کند. به همین دلیل است که همه نتایج برای «رستوران ایتالیایی» از رستورانهای محلی یا در مورد آن هستند. گوگل می داند که بعید است برای ناهار نیمی از جهان را بگردید.
اهمیت زبان در جستجوی گوگل
گوگل می داند که نشان دادن نتایج انگلیسی به کاربران اسپانیایی فایده ای ندارد. به همین دلیل است که نسخه های بومی سازی شده محتوا (در صورت موجود بودن) را برای کاربرانی که به زبان های مختلف صحبت می کنند رتبه بندی می کند.
تاریخچه جستجوی در گوگل
Google کارهایی را که انجام میدهید و مکانهایی را که میروید ذخیره میکند تا تجربه جستجوی شخصیتری را به شما ارائه دهد. شما می توانید از این گزینه انصراف دهید، اما اکثر کاربران احتمالا این کار را نمی کنند.
نکات کلیدی
- یک موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شده است: فهرست و الگوریتم.
- برای ایجاد فهرست خود، صفحات شناخته شده را می خزد و پیوندها را دنبال می کند تا صفحات جدید را بیابد.
- هدف الگوریتمهای جستجو، برگرداندن بهترین و مرتبطترین نتایج است.
- کیفیت نتایج جستجو برای ایجاد سهم بازار مهم است.
- هیچ کس همه فاکتورهای رتبه بندی گوگل برای نتایج ارگانیک را نمی داند.
- فاکتورهای کلیدی رتبه بندی عبارتند از بک لینک، محتوای مرتبط و تازگی.
- گوگل نتایج خود را بر اساس موقعیت مکانی، زبان و سابقه جستجوی شما شخصی می کند.